Decembercadeaus kopen voor schoonouders en vader het moeilijkst

Fraudeurs spelen in op emoties tijdens december shopping

Amsterdam, maandag 20 november 2023 - Met Sinterklaas in het land en Black Friday op komst, barst deze week de december-shopping gekte los. En daar kijkt lang niet iedereen naar uit, blijkt uit onderzoek van de Nederlandse banken. Een kwart (26%) van de decembershoppers krijgt stress bij het kopen van cadeaus. Het vinden van passende cadeaus is vaak een lastige opgave, vooral als het je vader of schoonouders betreft. Ook geldzaken en de tijdsdruk dragen bij aan de decemberstress. Fraudeurs weten dit en spelen daar handig op in, bijvoorbeeld met een (te) mooie aanbieding in een nepwebshop. Opgepast dus, want het aantal meldingen van webwinkelfraude stijgt jaarlijks flink van november tot en met januari, signaleert de politie.

Maak een verlanglijstje
Een aanzienlijk deel van de Nederlanders stelt hun decemberaankopen uit en besteedt er liever niet te veel tijd aan. Marianne Junger, hoogleraar cybercrime aan de Universiteit van Twente: “Fraudeurs weten dat veel mensen het lastig vinden om decembercadeaus te kopen en dit uitstellen tot het laatste moment. Door de tijdsdruk die zo ontstaat, maken mensen sneller fouten, zoals het niet checken van de betrouwbaarheid van een voor hen onbekende webshop, die misschien wel nep blijkt te zijn.” Een duidelijke verlanglijst maken verkleint de kans dat anderen tijdens het zoeken naar een passend cadeau in de val van zo’n fraudeur trappen, tipt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).

Enkele andere uitkomsten uit het onderzoek:

• 27% van de decembercadeaus wordt pas in de laatste week voor het moment van geven gekocht;
  • 51% van de Nederlanders vindt het lastig om een cadeau voor iemand te kopen zonder dat diegene een cadeausuggestie of verlanglijstje heeft gegeven;
  • 38% van de decembercadeaus vorig jaar kwam niet van een verlanglijst;
  • 37% geeft van de Nederlanders meer geld uit dan gepland aan een ‘moeilijk’ decembercadeau
  • Tijdens de zoektocht naar passende cadeaus komt 57% van de mensen weleens terecht bij een voor hen onbekende webshops.

Top 5 meest moeilijk om decembercadeau voor te kopen:

• Schoonouders (32%)
  • Vader (30%)
  • Ooms en tantes (29%)
  • Collega’s (26%)
  • Schoonzus(sen) en zwager(s) (26%)

Frauderen. Zo werkt het!
Iets bestellen bij een onbekende webshop? Check dan altijd eerst goed of deze wel betrouwbaar is. Lees de beoordelingen, zoek online of je andere reviews over het bedrijf kunt vinden, check of je er veilig kunt betalen en of de contactgegevens duidelijk vermeld staan. Twijfel je? Check dan de lijst met onbetrouwbare webshops die bekend zijn bij de politie, controleer de verkopergegevens of controleer de link van de website op Scamcheck van Veiliginternetten.nl. Is een aanbieding te mooi om waar te zijn, bijvoorbeeld van een gewilde gadget die niet direct leverbaar is? Laat het aan je voorbij gaan. Voer ook nooit zomaar een controlebetaling uit. Op zowerktfraude.nl leer je hoe fraudeurs te werk gaan en hoe je fraude kunt herkennen en voorkomen.

Over het onderzoek

Het onderzoek is in september 2023 uitgevoerd door Ipsos in opdracht van de NVB. De steekproef bestaat uit 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder die vorig jaar decembercadeaus hebben gekocht en is representatief voor de gehele Nederlandse bevolking (van 18 jaar en ouder).

Les 13 beeld_3.png
  • png

Over Nederlandse Vereniging van Banken

De Nederlandse Vereniging van Banken behartigt de gemeenschappelijke belangen van de bankensector. Banken zijn van belang voor iedereen. We zijn de verbindende schakel tussen de bankensector, politiek en stakeholders. Samen met deze partijen werken we proactief aan: een dienstbare, stabiele en competitieve bankensector.

Ontvang het laatste Nederlandse Vereniging van Banken nieuws via RSS.